Зачестяват случаите на измами с ДДС и акцизи при търговия с автомобили. Това каза Анастас Тодоров, председател на Асоциацията на вносители на автомобили (АВА).

Той посочи, че редица нелоялни търговци се възползват от слабостите в системата на ДДС и акцизи в страната и избягват плащането на дължимите налози при реализация на сделки с употребявани и нови коли.

По този начин в бюджета не постъпват суми от данъци около 20%-30% от стойността на всеки автомобил. По предварителни данни на асоциацията от тези злоупотреби бюджетът губи всеки месец между 5 и 7 млн. лв. от невнесен налог „добавена стойност" и акцизи, посочи Тодоров.

Неплащането на дължимите данъци създава възможност нелоялните търговци да продават автомобили под реалната им себестойност. Асоциацията на вносителите на автомобили констатира множество случаи, при които конкретни автомобили се предлагат на пазара от нови и неизвестни търговци на цени, равни на доставките в Германия и Италия.

Паралелно с това често се оказва, че в схемата за измама участват и лизингови дружества. Те осигуряват финансиране за схемата, а от друга страна, поради добрата си репутация пред данъчната администрация, възстановяват налога от бюджета бързо и без всякакви проблеми, което осуетява разкриването на злоупотребите.

В момента оценката на асоциацията е, че схемите за измама в продажбата на коли обхващат 20% от пазара и тенденцията е тези злоупотреби да нарастват. Според асоциацията схемата е насочена предимно към по-скъпите и мощни коли.

Стъпки в престъпната схема:

1. Предмет на измамата са употребявани автомобили, доставяни от страни членки на ЕС, които не се облагат по специален ред.

2. Автомобилът се закупува от дилър в ЕС чрез регистрирано в България дружество „фантом". Нереалната фирма извършва вътреобщностно придобиване на автомобила и в съответствие с ЗДДС начислява ДДС и същевременно ползва данъчен кредит за него. Към този момент „фантомът" няма задължение да плаща ДДС. Ако автомобилът подлежи на облагане с акциз задължението не се декларира и този вид налог не се плаща.

3. Тъй като автомобилите се продават без печалба и без да се отчитат никакви разходи за доставка, последващата им продажба се извършва практически незабавно след пристигането им в България. „Фантомът" е заинтересован не толкова от реализирането на печалба от сделката, колкото от бързата продажба на автомобила.

4. При продажбата „фантомът" начислява ДДС в съответствие с ЗДДС, в резултат възниква задължение за него да плати ДДС към бюджета. „Фантомът" обаче не го плаща. Понякога с цел забавяне разкриването на данъчното престъпление, фирмата-измамник намалява това свое задължение за ДДС като попълва данъчен кредит по фактури за фиктивни покупки на стоки.

5. Продажбата се извършва обикновено към лизингово дружество, което продава колата на крайния клиент.
Лизинговото дружество плаща стойността на автомобила плюс дължимия ДДС на „фантома". Лизинговото дружество получава стойността на автомобила от своя клиент на части, съгласно приложената схема.
В някои случаи преди продажбата на лизинговото дружество, колата се продава чрез посредник с цел да се затрудни контролът и да се заличи връзката между лизинговото дружество и фирмата „фантом".
Понякога посредникът е и организатор на цялата схема, защото разполага с необходимата оперативна структура и ресурси за продажбата на автомобилите, както и контакт с лизинговото дружество.

6. Крайният клиент не разбира, че неговият автомобил е предмет на измама. Новият собственик на колата просто е намерил изгодна пазарна цена.

7. Лизинговото дружество поради добрата си репутация пред органите по приходите безпроблемно си възстановява от бюджета данъка върху добавената стойност, който „фантомът" не е внесъл.

8. Когато данъчната администрация или митническите органи установят измамата и открият кой е „фантомът", той прекратява дейността си и изчезва.

9. Крайният резултат е, че се натрупват съществени задължения за ДДС и акциз, които не могат да бъдат събрани, защото фирмата „фантом" няма никакви акцизи.

За да се предотвратят схемите с измами с коли от Асоциацията на вносителите на автомобили предлагат законодателни промени. Ще бъде поискано от парламента и правителството да бъде променен Закона за ДДС в частта, която касае облагането на употребявани автомобили.

Ще бъде направено предложение да бъде премахнато изискването за ползване на данъчен кредит едва при последващата продажба на автомобила. Иска се и да бъде премахнат минималният размер на основата, върху която се начислява ДДС.

При акцизите исканията ще бъдат свързани с драстичното им намаляване за употребяваните автомобили и изравняването им с тези за новите коли.
При сегашния режим за употребяван автомобил се плаща между 1,5 и 5,3 пъти по-висок акциз, отколкото за същия нов, като най-голяма е разликата при по-маломощните и съответно по-популярните автомобили - 121 - 150 KW.

Подобна разлика не е продиктувана от екологични съображения, тъй като облагането с акциз се определя единствено на базата на мощността на автомобила, а не на неговите екологични показатели, посочиха от АВА.